FO: Gacoco baby blanket

Färgen är knepig att få till. Det gröna är lite mer åt det blåa håller, lite mindre gult än bilden visar. Men filten är klar!

Gacoco baby blanket, i Malabrigo Worsted, färgen Apple green.

Mönstret är egentligen tänkt att stickas i mindre block som sys ihop, men jag härmade en annan version och stickade i ett stycke. 143 maskor i bredd, 5 rätstickade kantmaskor, 6 rapporter tvärsöver med 1 avig maska emellan varje.

Mycket nöjd med denna!


This colour is tricky to capture. The green is a little more blue and less yellow in real life. But the blanket is finished!

Gacoco baby blanket, knitted in Malabrigo Worsted, colorway Apple green.

The pattern is meant to be knitted in blocks and then sewn together, but I copied another version and knitted in one piece. 143 sts wide, 5 garter sts each side, giving 6 repeats with 1 purl stitch between each.

Very happy with this!

Stjernesluddgenser #3

Nästan klar med kroppen. Älskar projektet ännu mer sedan jag kollade upp hur man stickar slätstickning baklänges, s k “mirror knitting”, för att slippa vända arbetet konstant för nupparna. Väldigt trevligt när man fått grepp om det!


Almost done with the main body. Loving this project even more after looking up how to “mirror knit” the nupps, meaning, reverse knitting without turning the work from the right side. Really enjoyable once you get the hang of it, and quicker!

A cardi for mom

Dagens sticktid spenderades på en kofta till min mamma. Hon kom med ett mönster hon gillade, och jag lade såklart glatt upp direkt. Har ångrat mig lite, eftersom den har varit ganska seg att sticka. Det var så skönt att få bakstycker klart! Nu har jag varit enveten och hetsstickat mig genom ett framstycke, bara för att få det klart. Nu är det för sent att ge upp! 🙂


Spent the knitting of today working on a cardigan for my mother. She came to me with a pattern, and of course I gladly CO. I’ve regretted it a bit, since it’s been so slow in progress. I was so relieved to finish the back piece, and now I’ve been stubborn and just speeded my way though one front. Now I’m too far into it to give up! 🙂

Stjernesluddgenser #1

Jag sprang på den fantastiska tröjan Stjernesluddgenser på Instagram innan mönstret publicerades, och visste direkt att jag behövde en till mig själv. Den ser så häftig ut! Och, den är skriven för en av mina garnfavoriter, Drops Air (dubbel tråd). Nu är mönstret färdigt (på norska), och jag tar chansen att göra mig en tröja i nästan löjligt rosa fluff.


I came across the beautiful pullover Stjernesluddgenser on Instagram before it was published, and I knew I needed one for myself. It looks absolutely awesome! And it’s written for one of my yarn favorites, Drops Air (held double). Now the pattern is done (so far Norwegian only) and I’m taking the chance to make myself a sweater in ridiculously pink  fluff.

FO: Sorella Robina (very very pink) pullover

Ett gammalt (gammalt) projekt har äntligen sett sitt slut. Jag började på min Sorella Robina 2013, och den väntade i flera år innan jag kom tillbaka till den.

(Galet hår beror på (80-talsfest med jobbet kvällen innan, hah!)

Hade ett snedsteg med den här och var tvungen att reparera ett stort hål mitt på ryggen (post ett och två), men det var faktiskt ganska roligt att prova en ny teknik!

Dyrt men vackert mönster. Jag minns att det var extremt pilligt med halskanten. Ett tekniktungt projekt, men jag är glad att det blev klart, även om den i slutändan blev aningen stor. Garnet är Lorna’s Laces Shepherd Worsted i tuggummirosa Pale Pink.


A long (long long) time project has seen it’s end. I started my Sorella Robina in 2013, and it was resting for years (!) before I finally got back to it.

(Crazy hair is due to 80’s themed party with work the night before, hah!)

Had another mishap with this one and had to repair a large hole (posts one and two), but it was actually almost entertaining trying a new technique!

Expensive but beautiful pattern. I remember that fiddling with the lace neckline was a pain in the butt. A technique heavy project, but I’m glad I finally got around to finish it, even if it turned out a bit on the large side. Yarn used is Lorna’s Laces Shepherd Worsted in bubblegum colorway Pale Pink.